مدیریت سایت دوشنبه 18 خرداد 1394 07:46 ب.ظ نظرات ()

مجتبی قاسمی از جوانان نخبه و مبتکر شهر آبپخش و عضو تیم سازنده هواپیمای فوق سبک می باشد که در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری به معرفی و اهداف و برنامه های خود پرداخته است.

وی در معرفی خود چنین می گوید:

اینجانب مجتبی قاسمی متولد 1367 ، دانش آموخته مهندسی منابع طبیعی (تکثیر و پرورش آبزیان) در سال 90 از دانشگاه خلیج فارس بوشهر فارغ التحصیل شدم. رشته تحصیلی من در دبیرستان تجربی بود  و همیشه در دوران ابتدایی تا دبیرستان و حتی در دوران دانشگاه یکی از شاگردان ممتاز و نمونه بودم. از همان دوران کودکی علاقه بخصوصی به کارهای فنی داشتم و ساختن هواپیما یکی از رویاهایی کودکی من بود و تصمیم گرفتم آن را به واقعیت تبدیل کنم.


IMG-20150602-WA0084.jpg

هدف شما از اختراع هواپیمای فوق سبک چه بوده و در آینده چه برنامه هایی دارید:

درآینده بسیار نزدیک رشته کارشناسی ارشد مکانیک طراحی را برای ادامه تحصیل انتخاب و نهایتا یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید هواپیماهای فوق سبک دایر خواهم کرد. هزینه تولید این هواپیماهای فوق سبک به نسبت هزینه تولید مدل های مشابه خارجی هزینه کمتری داشته و از نظر ایمنی قابل رقابت و حتی بهتر است ولی از نظر ظاهری و ظرافت به نسبت مدل های مشابه کمی ضعیف تر است که در آینده حتما از دستگاه های برش لیزری و دستگاه های تراش CNC استفاده خواهیم کرد.


IMG-20150603-WA0126.jpg

هدف اصلی و کاربرد این نوع هواپیماهای فوق سبک با سرنشین را آموزش خلبانی ،استفاده در عکسبرداری های هوایی، پروازهای تفریحی و گشت زنی های هوایی و در ابعاد های کوچکتر موارد نظامی را نامبرد ذکر کرد.

چه توقعی از مسئولان دارید؟

توقع ما از مسئولین این است که با توجه به بیانات مهم مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از مبتکران، مخترعان و نخبگان کشور که

به ادامه مطلب بروید...............

باعث شکوفایی و سربلندی و ارزآوری به کشور می شوند درخواست حمایت مالی از ارگانهای دولتی و خصوصی را داریم .

همکاران شما در این اختراع چه کسانی بودند؟

در این راستا با آقایان مهندس بابک کیامرثی و مهندس سید حسن موسوی که از نخبگان کشوری هستند آشنا شدم. با توجه به اینکه کشور ما پس از انقلاب تحت تحریم های اقتصادی و علمی شدیدی قرار گرفت جوانان غیور این مرز و بوم بفکر شکستن تحریم و مقابله با تحریم ها پرداختند که این وظیفه هر شخص ایرانی می باشد لذا بنده و دوستان مذکور شروع به  ساخت هواپیمای فوق سبک در کشور افتادیم و با توجه به اینکه این هواپیماها از خارج از کشور و با قیمت بسیار بالا وارد کشور می شوند و خروج ارز از کشور را به دنبال دارند لذا چند سالی است که ما روی ساخت هواپیمای فوق سبک تکنفره، دو نفره و همچنین کایت موتوردار تکنفره کار کردیم و به موفقیت هایی هم دست یافتیم. از جمله اینکه تا کنون سه هواپیمای دونفره ساختیم


IMG-20150603-WA0129.jpg

ساخت این هواپیما از چه زمانی آغاز شد؟

که یکی از آنها هم اکنون منتظرآزمایش پرواز است که ساخت آن از اسفند 92 شروع و در اردیبهشت 94 به پایان رسید. در ساخت آن آقای مهندس بابک کیامرثی طراح و سازنده – مهندس مجتبی قاسمی مسئول فنی و طراح قطعات با نرم افزار کتیا - آقای مهندس سید حسن موسوی آنالیزور قطعات و ناظر فنی با تجربه و آقای ابراهیم بناری خلبان باتجربه با هم مشارکت داشتیم که از این هواپیما در سالروز آزاد سازی خرمشهر 3 خرداد 94 در محل سپاه دشتستان رونمایی شد. در سال 90 تیم فنی ما اقدام به ساخت هواپیمای فوق سبک تک سرنشین بال پایین به نام شاهین ولایت نمود که در اسفند سال 91 به پرواز در آمد. در سال 92 هواپیمای تک سرنشین پوشر (موتور عقب) را ساختیم که در پایان همان سال به پرواز در آمد و در سال 93 شروع به ساخت کایت موتوردار تکنفره کردیم که 60 درصد کار انجام شده است و نیازمند حمایت مالی هستیم. در ابتدای سال 93 تیم فنی همزمان با ساخت هواپیمای دونفره و کایت موتوردار اقدام به طراحی و انجام محاسبات فنی ساخت هواپیمای فوق سبک تک سرنشین 100 کیلوگرمی نمود که پس از 13 ماه این محاسبات و تحقیقات به مرحله تکمیل رسیده و در آینده نزدیک تصمیم به ساخت آن داریم. در این راستا و در طول این سالها ارگانهای مختلف از جمله سازمان بسیج علمی و پژوهشی – بسیج و سپاه استان و استانداری نهایت همکاری را با تیم فنی ما داشته اند.

من تمام زندگی و موفقیت هایی که تاکنون کسب کرده ام را از عنایات خداوند متعال ، دعای خیر پدر و مادر و تلاش شبانه روزی خود می دانم .

 آدمی ساخته ی افكار خویش است ، فردا همان خواهد شد كه امروز می اندیشیده است.

موریس مترلینگ